Despre Boyhood. Pierdere de timp sau capodoperă?
După ce am apăsat butonul de “Play”, am dat „Full Screen” și m-am afundat confortabil în pat, eram convins că Boyhood nu o să-mi placă. Auzisem despre film doar că a fost filmat în 12 ani. Mare chestie!, gândeam în clipa în care genericul de început nici nu se terminase.
Boyhood a fost regizat de Richard Linklater iar elementul definitoriu al filmului este reprezentat tocmai de faptul că a fost filmat în decursul a 12 ani, cu aceiași actori, urmărind în timp real transformările lor fizice și psihice. Ideea din spatele peliculei nu e complicată și îl are în prim plan pe Mason (Ellar Coltrane), un copil ce la începutul filmului are 5 ani iar la sfârșit 18. Acțiunea nu e deloc spectaculoasă și în aproape cele trei ore nu se întâmplă nimic deosebit. Un băiat crește. Mă-sa își schimbă în mod regulat soțul și de fiecare dată nimerește câte-un bețiv violent, călătorește dintr-un oraș în altul, familia, fiind nevoită să se mute de mai multe ori. Mason nu are note extraordinare la școală și își petrece cea mai mare parte a zilei în compania jocurilor video. Ajunge la adolescență, fumează iarbă, merge pe la petreceri dar, din nou, nu se întâmplă nimic ieșit din comun. Acțiunea e lentă, extraordinar de previzibilă și nu avem de-a face cu nicio răsturnare de situație. Apropiindu-se de vârsta de 18 ani, Mason, care între timp își descoperă pasiunea pentru fotografie, începe să își pună și primele întrebări existențiale. La un moment dat, spre sfârșitul filmului, Mason se întreabă nedumerit: „So, what’s the point?”. Iar tatăl său, luat pe nepregătite de cugetarea metafizică a fiului său, rămâne fără răspuns.
La început nu am știut de ce ar fi mare chestie să filmezi pe parcursul a 12 ani. După ce am terminat de vizionat producția lui Linklater am contemplat puțin la acest aspect. Și mi-am dat seama că actorii nu au interpretat niciun rol. Ci pur și simplu au încercat să fie ei înșiși în fața camerelor. Iar asta se vede cel mai bine după a doua jumătate a filmului. Nu mai vorbim de prestație actoricească în Boyhood, vorbim despre surprinderea unor emoții naturale.
Nu avem urmăriri cu mașina, împușcături sau bătăi. Nu avem nici scene de sex măcar. Și nici replici inteligente, atent gândite de scenarist. Boyhood nu te ține cu sufletul la gură nici măcar o secundă. Îți prezintă o poveste de viață, a poveste a transformării, a maturizării. E unul dintre cele mai atipice filme din ultimii ani.
Din ce am văzut pe diverse forumuri, multă lume s-a declarat dezamăgită de Boyhood. Că cică e plictisitor și nu se întâmplă nimic. Da, aveți dreptate dragilor. În Boyhood nu se întâmplă nimic. Dar în viețile voastre se întâmplă ceva? Nu! Și de aceea un film de forma unei oglinzi îndreptate spre voi înșivă, scoțându-vă la iveală neliniștile și angoasele, vă sperie de moarte.
Într-o epocă a cinematografiei în care domină Avengers, Iron Man, X-Men și alte chestii pentru oameni triști și mediocri, filme precum Boyhood, Birdman sau Whiplash mi se par o veritabilă gură de oxigen. Sunt convins că Boyhood va deveni un clasic, deși momentan nu se bucură de atenția pe care o merită. Nici Citizen Kane nu a fost primit cu entuziasm așa că nu e nicio tragedie. Încă se mai fac filme bune, hai să ne bucurăm de ele!
Nu am reuşit să văd încă filmul ăsta, mă gândeam să îl văd la cinema, dar după recenzia ta cred să nu se merită, probabil o să văd acasă. Şi eu am avut impresia, încă de când a apărut, că nu o să-mi placă… Dar probabil ai dreptate în legătură cu gura de oxigen printre atâtea filme s.f şi cu acţiuni foarte … exagerate şi scenarii care, să fim realişti, nu se întâmplă nici pe departe în plictisitoarele vieţi de zi cu zi. Dar, până la urmă… nu pentru asta sunt făcute filmele? Să ne scoată din rutină? Să ne aducă ceva nou?
Eu nu m-am riscat să văd Boyhood la cinema fiindcă trei ore mi se par o veșnicie. Cu mari chinuri am văzut la cinema Interstellar și The Hobbit. Cât despre Boyhood, cred că abia peste ceva ani va fi apreciat la adevărata sa valoare.
Eu cred ca viata mea e foarte interesanta, in decursul celor 12 ani ai mei, pana la implinirea celor 18 veri, au fost foarte misto. Filmul este ingrozitor de plictisitor, am dat derulare rapida pentru ca am crezut in nota de pe imdb, nu pentru ca sunt pentru terminat lucruri care nu imi plac. Este plat. In cele 2 ore in care m am chinuit sa vad cele 3 h de film, ma dadeam cu rolele prin parc si vedeam niste caini frumosi plimbandu se in parc. Nu sunt interesata de viata mediocra a unui american. Nu recomand. E la fel ca proza contemporana de tipul tudor chirila cu propozitii scurte si o avalansa de puncte. Nu ti am zis-o, m am dat si eu cu parerea.
Fiecare cu gusturile sale, Oana! Nu încerc să te contrazic fiindcă ai dreptate oarecum. Filmul e plictisitor. Și pe mine m-a luat căscatul la un moment dat. E un film extrem de diferit față de celelalte. Dar nu cred că acest aspect îi știrbește din valoare. Și filmele lui Tarkosvky sunt plictisitoare…
l-am vazut de ceva vreme, am avut o tendinta de-al considera o drama normala pe care o vezi intr-o zi normala la un post de tv, dar aspectul regiei si acest efort de-a filma pe parcursul a 12 ani este ceva iesit din comun si merita apreciat….timpul dupa cum ziceai il va mai rafina…oricum eu prefer din opera lui Linklater trio-ul romantic Before unde aplica aceiasi reteta dar cu un alt gust…
N-am văzut celelalte filme ale lui Linklater. Sunt curios să le văd, dar sunt cam reticent în ceea ce privește filmele romantice.
(Before (Sunrise (1994), Sunset (2004), Midnight (2013)) o distanta de 10 ani intre ele, acieasi actori, aceleasi personaje, diferite orase (Viena, Paris si undeva in Italia toscana cred)
Sa stii ca nu face parte din romanticul obisnuit al filmelor, e mult centrat pe dialog si pe explorat frumoase zone din orasele mentionate, zone dealtfel care sunt anonime, n-o sa vezi Turnul Eiffel ci o cafenea, o librarie…genul acesta de locuri
Before Sunrise si Befoe Sunset le-am vazut si eu si mi-au placut. Nu stiam de Before Midnight. Il voi cauta. 🙂
uitati-va la el, merita! da, nu va asteptati la actiune desi ea exista, e latenta, dar filmul in mare merita vazut. un film de reflectie, nimic mai mult nimic mai putin.