Cum să nu scrii o recenzie de carte

Cum să nu scrii o recenzie de carteDacă vrei să înveți cum să scrii o recenzie de carte, ei bine, nu ai nimerit deloc unde trebuie fiindcă de-a lungul blogului meu am facut praf o grămadă de recenzii, astfel încât mi s-ar părea foarte deplasat ca din partea mea să vină sfaturi referitoare la cum sa scrii o recenzie de carte. Dar, având în vedere că am feștelit-o de atâtea ori, am învățat cum să nu scrii o recenzie:

1. Nu intra direct în povestirea acțiunii

Primele rânduri ale unui articol sunt cele mai importante. Primul paragraf, în termeni jurnalistici, poartă denumirea de șapou, și ar trebui să concentreze întreaga esență a articolului, fără să dezvăluie însă chestiile incitante, ci doar să stârnească curiozitatea cititorului de a parcurge cu plăcere întregul articol. Iar o recenzie de carte nu ar trebui să facă rabat de la acest principiu. Dacă îți începi recenzia direct cu povestirea acțiunii, sunt mari șanse să-l determini pe cititor să-ți închidă blogul și să plece la o bere (nimic de condamnat, e mult mai plăcut să bei o bere, mai ales pe canicula asta)

1. Nu recomanda cartea din două în două rânduri

Și nici din trei în trei rânduri. De fapt, e bine să nu o recomanzi deloc fiindcă fiecare cititor are gusturile sale. Unul poate să fie fascinat de Suge-o Ramona, în vreme ce alții îl consideră pe Kant un fel de aperitiv light. Pe mine cel mai mult mă oftică atunci când văd că autorul unei recenzii recomandă o anumită carte „la toată lumea”.

1. Nu scrie o recenzie după câțiva ani de la lectura cărții

Și nici după câteva minute. Dacă trece prea mult timp vei uita chestii și s-ar putea să omiți aspecte esențiale, mai ales dacă nu ai avut inspirația să ți le notezi undeva. De asemenea, nu e tocmai indicat să te bagi la scris nici imediat după ce ai terminat de citit cartea fiindcă s-ar putea să cazi pradă impulsului de moment și să scrii lucruri pe care mai apoi o să le regreți. Eu le-am pățit pe ambele.

1. Fără spoilere

Dacă ții la integritatea ta corporală, cel mai bine e să nu oferi spoilere. O recenzie nu este echivalentul unui rezumat, trebuie doar să stârnească cititorul, nu să-l facă să te înjure că i-ai distrus plăcerea lecturii. În schimbul rezumatului se pot introduce păreri personale, chestii inedite despre modul în care a fost scrisă, context și consecințe etc.

1. Nu publica fără să recitești

Asta e cea mai mare problemă a mea, urăsc să îmi recitesc articolele, și din acest motiv s-au strecurat o grămadă de greșeli, de la cele gramaticale până la cele de logică. De aceea e important să citești articolul înainte de publicare, de preferat la câteva ore după ce l-ai scris, când ți-a mai trecut din iureșul creativ și ai devenit lucid.

1. Nu folosi un limbaj de lemn

Nu îți plac politicienii, pun pariu, așa că nu trebuie să te inspiri din discursul lor de lemn. Chestia e că într-o recenzie nu trebuie să te întreci în expresii complicate și să te scarpini la urechea dreaptă cu mâna stângă. Cronicile criticilor literari sunt sterpe și lipsite de culoare fiindcă trebuie să respecte anumite reguli. O recenzie pe blog nu trebuie să țină cont de nimic, trebuie doar să exprime cât mai natural experiența celui ce a citit cartea respectivă.

Voi, cei care scrieți și citiți recenzii, ce vă enervează cel mai mult la o recenzie de carte? Și ce apreciați cel mai mult?

*foto